11(24. cezročná nedeľa, 11. septembra, 2016) – Teológ Andrew Greeley sa raz vyjadril, že keby sa nám stratili evanjeliá a zachovala by sa nám iba 15. kapitola Lukášovho evanjelia, ostala by nám podstata celého Ježišovho učenia. Pätnásta kapitola u Lukáša nám predstavuje, kto je Boh, aký je Boh a aký je jeho vzťah k nám. Vo všetkých troch podobenstvách sa niečo stratí: stratí sa ovca, stratí sa peniaz, stratí sa syn. Vo všetkých prípadoch ten, komu sa vec stratí, prežíva nešťastie: pastier, žena, otec. V žiadnom podobenstve si nepovie: nech sa mi vec stratila! Tak jej treba, je to jej vec! Mám ešte aj iné ovce, iné peniaze, iného syna, o tie sa musím starať, aby sa mi nestratili. Aj pastier, aj žena aj otec prežívali smútok, že stratili ovcu, peniaz, syna a nájdeniu stratenej veci zasvätili celý svoj ďalší čas, či dokonca život. – Takýto je obraz Božej lásky k nám.

 Keď sa vec potom našla, neprišla ani výčitka, ani trest. Prišla radosť, odpustenie a oslava. Veľká oslava.

 Aký je teda Boh?

Boh je ten, ktorý dá človeku slobodu, aby sa stratil. – To je prvá dôležitá vec.

 Keď sa stratí, smúti.

 Ale neostane len pri smútku, naopak,  vydá sa ho hľadať. Keď ho nájde, odpúšťa mu, prijíma ho späť, nevyčíta mu nič, netrestá ho. Prijíma ho naspať a to naplno. A oslavuje sa. A takto Boh človeka vychováva.

 Toto je teda základ správneho obrazu Boha, ktorý nám prišiel predstaviť Ježiš. Toto je oheň, ktorý prišiel uvrhnúť na zem, a ktorý chcel, aby horel v našich srdciach. A toto je základ našej kresťanskej spirituality, za pomoci, ktorej sa snažíme rásť v premieňaní seba samých.

Samozrejme táto náuka môže byť i nebezpečná, ak nie je pochopená správne. Mohla by človeka viesť k ľahostajnosti v tom zmysle, že môže robiť čo chce, Boh ho nepotrestá. – Je pravda, že Boh ho nepotrestá, ale človek potrestá sa sám. Boh nikdy nie je iniciátorom trestu. Človek je jeho iniciátorom. Boh je láska. Láska netrestá. Láska iba miluje a to do krajnosti. Boh je ten, ktorý človeka vychováva láskou. Ale človek sa môže rozhodnúť tú lásku neprijať a to je jeho trest.

Dôležité je si však uvedomiť, že premena nás samých, nespočíva len na nás samých, ale že prvým iniciátorom, ktorý nás k takejto premene pozýva je Boh. Dokonca on sám v nás takúto premenu chce vykonať a spôsobovať. Veľmi výstižným spôsobom o tom hovorí prorok Ezechiel: „I vezmem vás z národov a pozbieram vás zo všetkých krajín a zavediem vás na vlastnú pôdu.  Potom budem na vás kropiť čistú vodu, že sa očistíte; od všetkých vašich škvŕn a od všetkých vašich modiel vás očistím.  A dám vám nové srdce a nového ducha vložím do vás; odstránim z vášho tela kamenné srdce a dám vám srdce z mäsa. Svojho ducha vložím do vášho vnútra a spôsobím, že budete kráčať podľa mojich nariadení, zachovávať moje výroky a plniť ich.“ (Ez 36, 24 – 27 )

 Až potom prichádza moja a naša odpoveď lásky,….. aká bude?

(Obrázok: Arturo Martini: Márnotratný syn, 1931).