ozivujuce_vanutie_ds-250x250Ak hovoríme o pôsobení Ducha Svätého v našom živote, je potrebné vidieť a rozlišovať štyri hlavné spôsoby jeho pôsobenia. Obšírnejšie sa o tom zmieňuje Elias Vella vo svojej knihe Keď Duch Svätý píše môj život. Vo Svätom písme možno rozlíšiť štyri hlavné spôsoby pôsobenia Ducha Svätého: dary, ovocie, služby a charizmy.

Dary Ducha Svätého sú akousi počiatočnou energiou či podstatným nasmerovaním nášho života k Bohu v Duchu Svätom. Zmieňuje sa o nich už prorok Izaiáš: „Z pňa Jesseho vypučí ratolesť a z jeho koreňov výhonok vykvitne. A spočinie na ňom duch Pánov: duch múdrosti a rozumu, duch rady a sily, duch poznania a bohabojnosti.“ (Iz 11,1-2) Hebrejský preklad uvádza šesť darov, grécky preklad ich uvádza sedem, pričom k poslednému priraďuje ešte dar bázne voči Bohu. Týchto sedem darov Ducha Svätého, ako ich uvádza aj Katechizmus Katolíckej cirkvi, dostáva každý kresťan pri krste. Sú to stále dispozície, ktoré robia človeka ochotným riadiť sa vnuknutiami Ducha Svätého. Sú potrebné, aby sme mohli ísť za Ježišom. Pomocou týchto darov dostáva pokrstený múdrosť a poznanie na to, aby vedel, čo od neho chce Boh, a tiež silu, aby mohol k Bohu smerovať. Nedostávame ich na službu iným, ale na naše osobné posvätenie.

Ovocie Ducha Svätého je základom nášho duchovného života. Apoštol Pavol zdôrazňuje, že len podľa ovocia možno poznať autentickosť života kresťana. Podľa Katechizmu Katolíckej cirkvi ovocím Ducha sú dokonalosti, ktoré v nás Duch Svätý utvára ako prvotiny večnej slávy. Tradícia Cirkvi na základe listu apoštola Pavla Galaťanom ich vymenúva dvanásť: láska, radosť, pokoj, trpezlivosť, zhovievavosť, láskavosť, dobrota, vernosť, miernosť, skromnosť, zdržanlivosť, čistota (porov. Gal 5,22-23). Ovocie Ducha Svätého je akoby zrkadlom toho, do akej miery v nás Duch Svätý pôsobí a ako jeho milosť pretvára náš konkrétny, každodenný život. Možno povedať, že natoľko žijeme v súlade s Ježišom a s Duchom Svätým, nakoľko sa zdokonaľujeme a rastieme v ovocí Ducha Svätého. Hoci sa v charizmatickej obnove často hovorí o charizmách, tie ešte nie sú dôkazom Božieho pôsobenia a svätosti kresťana. Charizmy môže zneužiť aj zlý duch, ale ovocie Ducha diabol nie je schopný napodobniť. Prítomnosť ovocia Ducha Svätého je preto vždy jedným zo základných kritérií správneho rozlišovania pôsobenia Ducha Svätého v živote kresťana.

Služby Ducha Svätého sú už v istom zmysle charizmami, keďže ich vzbudzuje Duch Svätý na službu veriacim v cirkevnom spoločenstve. Apoštol Pavol v Liste Efezanom hovorí o piatich službách Ducha Svätého: „On ustanovil niektorých za apoštolov, niektorých za prorokov, iných za evanjelistov a iných za pastierov a učiteľov, aby pripravovali svätých na dielo služby, na budovanie Kristovho tela.“ (Ef 4,11-12) Služby Ducha Svätého sú teda určené ľuďom, ktorých si vybral Kristus na službu v Cirkvi.

Charizmy Ducha Svätého nie sú obyčajné talenty alebo prirodzené schopnosti. Predovšetkým sú to „prejavy“ Ducha Svätého, ktoré sú dané všetkým na všeobecný úžitok, aby sa budovalo cirkevné spoločenstvo. Charizmy sú zároveň znakmi Božej tajomnej moci, Božej prítomnosti a znakmi definitívnej spásy. Apoštol Pavol uvádza dva zoznamy chariziem Ducha Svätého. V Liste Rimanom: „Máme rozličné dary podľa milosti, ktorú sme dostali: či už dar prorokovať v súlade s vierou, alebo dar slúžiť v službe, alebo učiť pri vyučovaní, či povzbudzovať pri povzbudzovaní. Kto teda dáva, nech dáva nezištne, kto je predstavený, nech je starostlivý, kto preukazuje milosrdenstvo, nech to robí radostne.“ (Rim 12,6-8) A v Prvom liste Korinťanom: „Každý však dostáva prejavy Ducha na všeobecný úžitok. Jeden dostáva skrze Ducha slovo múdrosti, iný podľa toho istého Ducha slovo poznania, iný vieru v tom istom Duchu a iný v tom istom Duchu dar uzdravovať, iný schopnosť robiť zázraky, iný prorokovať, iný rozlišovať duchov, iný dar rozličných jazykov a iný vysvetľovať jazyky.“ (1 Kor 12,8-10). Charizmy nie sú trvalou výbavou kresťana. Duch Svätý ich vzbudzuje vzhľadom na okolnosti, v ktorých sa kresťan ocitá. Napríklad charizmu uzdravovať nám Duch Svätý môže udeliť len pre jednu osobu a nie pre ďalších ľudí. Všeobecne charizmy dostávame na službu iným, nie na vlastný úžitok a vlastné posvätenie. – (Pokračovanie zajtra…)

(Úryvok z knihy: Oživujúce vanutie Ducha Svätého).