Služba duchovného sprevádzania v cirkvách sa na začiatku 21. storočia teší zo svojej renesancie. Toto oživenie záujmu o duchovné sprevádzanie a jeho jedinečný vývoj priniesol v súčasnosti veľa trendov. Prekvitajú školiace programy duchovného sprevádzania, ako o tom svedčí tristo takýchto programov v pastoračnom alebo akademickom prostredí v USA. Duchovné sprevádzanie bolo asketickou disciplínou, ktorú v prvom rade praktizovali muži i ženy v rímskokatolíckych rádoch od 16. storočia. Dnes ho vyhľadávajú muži i ženy všetkých životných štýlov v rámci cirkví. Podobne medzi tými, ktorých Boží Duch charizmaticky obdaroval povolaním ponúkať duchovné sprevádzanie iným, sú muži i ženy všetkých životných štýlov naprieč kresťanskými denomináciami. Zložitosť súčasného života s jeho osobitnými výzvami pre vieru a rozsah možností, ktoré kresťania každý deň majú, vedie mnohých k tomu, aby vyhľadali duchovné vedenie a podporu vo svojom živote blízkeho vzťahu k Bohu a našli odpovede na tento vzťah vo svojich každodenných starostiach života a učeníctva.

Existuje široká škála kníh, ktoré doslova uvádzajú exercitátorov a exercitantov do praxe duchovného sprevádzania v jeho počiatočných etapách. Existujú vynikajúce knihy o dejinách duchovného sprevádzania, rozlišovaní, duchovnom sprevádzaní a jeho odlišnosti od terapie alebo poradenstva, o duchovnom sprevádzaní a vývinovej psychológii a o duchovnom sprevádzaní pre konkrétnych ľudí, napríklad gayov a lesbičky, ženy, mužov a tak ďalej. Kniha Duchovné sprevádzanie: Po začiatku je konkrétnym príspevkom k praxi duchovného sprevádzania pre duchovných exercitátorov i exercitantov (ľudí, ktorí hľadajú pomoc druhého človeka vo vzťahu k ich duchovnému sprevádzaniu), ktorí už pokročili „po začiatku“ počiatočných etáp duchovného sprevádzania a počiatkov úmyselného duchovného života.

Vo svojej prvej knihe o duchovnom sprevádzaní Odhaliť príbehy viery: Naratívne a duchovné sprevádzanie som skúmala duchovné sprevádzanie ako hermeneutický proces formovania kresťanskej identity prostredníctvom procesu orálnej autobiografie. Tento základný naratívny proces ostáva základom pre duchovné sprevádzanie a v tejto knihe sa predpokladá. Keď som urobila výskum a tú knihu pred 15 rokmi napísala, bola som na začiatku tejto služby ako duchovná exercitátorka a supervízorka. Ponúkam tieto reflexie zo svojej súčasnej výhodnej pozície, keď neustále praktizujem duchovné sprevádzanie a robím supervíziu začínajúcich duchovných exercitátorov.

Nasledujúce reflexie sa sústreďujú na pokročilé témy, problémy a dynamiku, ktorá prebieha v duchovnom živote exercitantov a v samotnom procese duchovného sprevádzania. To si vyžaduje neustálu a veľkú pozornosť zo strany duchovných exercitátorov. V minulosti chýbal písomný materiál na tému zrelého duchovného vývoja, o skúsenostiach a problémoch exercitantov, ktorí ostali v duchovnom sprevádzaní viac než päť rokov po duchovnom prebudení. Kniha Duchovné sprevádzanie: Po začiatku rieši túto medzeru v literatúre a predstavuje moje najvýznamnejšie poznatky ako duchovnej exercitátorky a supervízorky.

Všetkých šesť kapitol som pôvodne rozpísala a otestovala na workshopoch pre duchovných exercitátorov, či už na národnom stretnutí organizácie Spiritual Directors International a jeho sympóziu pre školiteľov, alebo na Inštitúte ignaciánskej spirituality, ktorý podporuje severozápadná provincia jezuitov. Tieto kapitoly sú výsledkom môjho vedeckého výskumu v akademickej disciplíne spirituality. Dúfam, že budú prístupné aj pre obyčajných čitateľov, ktorí už majú začiatky za sebou a môžu mať osobne i služobne úžitok z týchto reflexií.

Okrem toho, že som sa sústredila na etapu „po začiatku“ duchovného života a duchovného sprevádzania, chcela som pozorne vnímať konkrétne skúsenosti a potreby žien, ktoré v súčasnosti tvoria väčšinu duchovných exercitátorov a exercitantov podľa zaznamenaného členstva v organizácii Spiritual Directors International. Ďalší výskum o ceste k Bohu prostredníctvom zmyslu, symbolu a vzťahu, ktorý vediem, mi dodal bohaté záznamy skúseností ľudí, s ktorými som sa rozprávala. Dostala som súhlas použiť ich vo svojich dielach.

Táto kniha študuje sériu tém, ku ktorým pristupujem teoreticky (v mnohých prípadoch) a prakticky. Obyčajnejší čitateľ, ktorý sa zaujíma o duchovné sprevádzanie z hľadiska exercitanta, môže ľahko preskočiť časti, o ktoré sa skôr zaujímajú duchovní exercitátori a môžu im priniesť väčší úžitok. Keďže v duchovnom živote existuje prvok sebariadenia, ktorý vychádza z čítania a reflexie, niektoré tieto časti môžu osvecovať skúsenosti pre konkrétnych exercitantov.

Ponúkam duchovným exercitátorom príležitosť uvažovať o svojich skúsenostiach ako exercitátorov a exercitantov a položiť si otázky v každej kapitole „za začiatkami“. Niektorí exercitátori ešte nemusia mať exercitantov, ktorí predkladajú problémy, o ktorých hovorím. Niektorí môžu objaviť nové poznatky, ktoré budú podporovať ich prax sprevádzania. Začínajúci i pokročilí duchovní exercitátori pozitívne reagovali na tento materiál, keď som ho písala a pomohli mi otestovať moje myšlienky.

S týmto praktickým cieľom na mysli každá kapitola objasňuje konkrétnu tému prostredníctvom teórie, ilustračného prípadového materiálu, doslovného zápasu alebo príkladov. Každá kapitola podáva súbor otázok na ďalšiu reflexiu. Záverečné poznámky v každej kapitole nielen uvádzajú moje zdroje, ale ponúkajú ďalšiu literatúru o každej téme.

Skôr než opíšem obsah tejto knihy, chcem hovoriť o tom, ako odkazujem na Duchovné cvičenia sv. Ignáca v nasledujúcich kapitolách. Veľa rímskokatolíckych duchovných exercitátorov bolo vyškolených ako duchovní exercitátori prostredníctvom procesu ignaciánskych duchovných cvičení. Najprv ich urobili ako exercitanti (často niekoľkokrát) a následne sa učili, ako viesť proces exercícií na základe Duchovných cvičení. Duchovné cvičenia sú špecializovanou formou duchovného sprevádzania, ktorá zahŕňa všetky riadne dynamiky duchovného sprevádzania, ako aj špecifický obsah a zameranie štruktúrovaných procesov a sérií kontemplácií, ktoré tvoria tieto exercície. Majú buď 30-týždňový formát, 30-dňový formát alebo 6-8-dňový formát. Veľa exercitátorov, ktorí nemali príležitosť študovať duchovné tradície v rámci kresťanstva mimo ignaciánskeho prístupu, možno nie sú zvyknutí pozerať sa na základné témy v Duchovných cvičeniach cez iné šošovky interpretácie. V tejto knihe hovorím o niektorých ústredných témach Duchovných cvičení, s ktorými sa každý exercitátor bez ohľadu na pozadie alebo denomináciu stretne, či už v duchovnom sprevádzaní, alebo v procese vedenia duchovných cvičení. V tomto kontexte identifikujem a spájam danú tému s Duchovnými cvičeniami.

Hoci môj rámec zachytáva dynamiku tohto konkrétneho a silného duchovného nástroja, je širší než len ignaciánske hľadisko. V mojej knihe je aj materiál z duchovnej tradície žien a reflexia o jej základných témach a dynamikách bez toho, aby sa konkrétne zameral na proces exercícií alebo ignaciánsku terminológiu. Ďalšie kapitoly sa začali témou, ktorú som objavila vo svojej vlastnej skúsenosti duchovnej exercitátorky a supervízorky. Aby som ukázala dôležitosť tohto materiálu pre exercitátorov, ktorí pracujú s Duchovnými cvičeniami, naznačujem, ako by sa mohol ukázať vo vzťahu k Duchovným cvičeniam, ale nerobím z toho hlavné zameranie diskusie.

Duchovní exercitátori, ktorí nepoznajú Duchovné cvičenia, by mohli uvažovať o svojich skúsenostiach s týmito témami a dynamike zo svojho kontextu bez vzťahu k samotnej práci. Duchovné cvičenia boli jednoducho Ignácovým spôsobom, ako usporiadať a používať hlavné duchovné praktiky svojej doby. Zúčastnil sa na tradícii, z ktorej čerpal a do ktorej prispieval. V tejto knihe chcem čerpať zo širšej tradície a doplniť ignaciánske hľadisko inými pohľadmi a zdrojmi vrátane súčasných zdrojov.

(Úvod z knihy: Spracoval Bernard Mišovič SJ podľa Janet K. Ruffingová RSM, Duchovné sprevádzanie, Ivánka pri Dunaji 2016).

(Obrázok: Sv. Ignác z Loyoly, 17.- 18. storočie).