16Osobitné s každodenné spytovanie svedomia (DC 24-31) – toto spytovanie má dlhodobú kresťanskú tradíciu, siahajúcu až k otcom púšte. Ignác ho tiež používal od svojich prvých dní života v Manrese (Autobiografia 99). Dôležitosť akú mu dáva sv. Ignác je zaujímavá: opisuje ho hneď na začiatku DC.

  • v prvom rade ide o pozorný pohľad na vlastný život, na poriadok a to ako vložiť celú svoju vlastnú situáciu do rúk Boha. Ide v podstate o Princíp a Fundament a návrat k nemu.
  • v druhom rade ide o opakovanú techniku, čo je vlastné DC sv. Ignáca. Opakovanie je vždy náročné a ťažké a môže sa stať až rutinné a zaťažujúce.
  • ďalej sebakontrola – sebakontrola ako duchovné cvičenie.
  • napokon je to sebapozorovanie.

Všetky tieto štyri skutočnosti musia mať pred očami Boha a v podstate sa odvolávajú na Boha.

Skúmanie alebo preskúmanie modlitby (por. DC 77) – ide o preskúmanie modlitby – ako išli cvičenia počas DC. Tento piaty dodatok je veľmi dôležitý. Cieľom tohto dodatku je praktický:

  • pripravuje exercitanta na stretnutie s tým, čo dáva DC
  • exercitant sa oboznamuje s prítomnosťou duchov – dobrým alebo zlým, ktorí v nás pôsobia.
  • porozumenie tohto dodatku predchádzajú dodatky DC 74, 75, 76: napr. ako mi išla modlitba? Modlitba je totiž pre Ignáca vždy stretnutím a priestorom pre „vnútorné pohyby – myšlienky“, ktoré prichádzajú zvonka. Preto je potrebné, aby sme pátrali a zisťovali, či sme vstúpili alebo nie do dynamiky hľadania a nachádzania Božej vôle.

Ignác tomuto cvičeniu dáva veľkú dôležitosť – či Boh bol alebo nebol prítomný. A toto preskúmať v duchu živej viery.

Examen – aby sme sa očistili a lepšie vyznali…(DC 32-42) – ide o najpodrobnejší rozpracovaný text v DC. Celý proces prvého týždňa vyúsťuje práve tu. Očistiť sa v zmysle ignaciánskom znamená odstrániť z našich zvykov celú pravdepodobnosť, či zdanie hriechu. Je to jemná práca, ktorá bude kulminovať vo svätej spovedi. DC 32-42 je teda praktický text DC.

Ďalej môžeme povedať, že na jednej strane je to akási morálna inštrukcia, ktorá je zameraná na správanie a definovanie toho ako sa hreší alebo ako sa v zápase obstojí a na druhej strane je to prax ako si robiť examen, aby sme sa očistili a odstránili všetko to, čo je hriech alebo nedokonalosť.

Všeobecný examen (DC 43) – ide to, čo všeobecne nazývame spytovanie svedomia. Skladá sa z piatych bodov: vzdávať vďaky Bohu za prijaté dobrodenia; prosiť o milosť, aby sme po znali hriech; žiadať výpočet od duše (miesto – čas); prosiť o odpustenie; návrh na zlepšenie a náprava. Treba tiež vidieť úzky vzťah piatych bodov všeobecného examenu so základnými témami DC. Ďalej je tiež treba zdôrazniť, že jadro spytovania svedomia spočíva vo štvrtom a piatom bode a nie v treťom.

Tri dokumenty DC špeciálne spojené s témou Examenov

DC 44 – všeobecná spoveď s prijímaním – najskôr vidíme tri účinky, užitočnosť tohto textu:

  • väčšia bolesť nad svojimi hriechmi (1. Týždeň)
  • väčšie poznanie hriechov a ich zloby + prínos pokoja
  • lepšia príprava na prijatie Eucharistie

Ďalej môžeme vidieť tri ciele tohto textu:

  • asketicko-očisťujúci: umožňuje familiárne stretnutie s Bohom a objavenie Božej vôle.
  • asketicko-výchovný: vyučenie sa duchovnej technike – analýza vnútra.
  • náučno-propedeutický: neskorší duchovný rozvoj kresťanského života. Osoba prežíva záchranu cez Krista a zjednotenie s Ním.

DC 345-351 – poznámky o škrupuliach – Ignác bol človekom veľkých túžob. Vo svojej túžbe zjednotil dve skutočnosti: očistenie svojej duše a všeobecná – generálna svätá spoveď. Bolo to preto lebo prežíval veľký nepokoj, nespokojnosť so stavom duše, čo mu spôsobovalo škrupule. Tieto poznámky sú dobré na začiatku procesu hľadania vnútorného pokoja, ktorý je znakom prítomnosti dobrého ducha v duši. Samotné poznámky zodpovedajú duchovnej situácii Ignáca, čo prežíval a sú pohľadom do jeho vnútra. Samozrejme celý stav duše treba preskúmať – examinácia myšlienok, ktoré prichádzajú zvonku a provokujú pochybnosti a nepokoj. Poznámky tiež ukazujú odkiaľ prichádzajú škrupule, že sú od nášho nepriateľa.

DC 238-248 – prvý spôsob modlitby – Polanco píše, že tento spôsob sa používa pre jednoduché osoby. Je to cesta medzi mentálnou a hlasnou modlitbou. Ide o metódu „pýtať sa na prax“ ako sa plnia prikázania a akoby sme ich chceli plniť ďalej. A preto je dôležité prosiť o odpustenie a milosť, aby sme robili to, čo máme robiť. Je to pravé duchovné cvičenie a spôsob disponovať sa pre dobro. A zároveň prvotná príprava na spytovanie svedomia. Začiatok poznania seba samého. Nie je to čisto spytovanie svedomia.

(Spracoval Ján Benkovský SJ)